Du er her

Web 2.0 – en brukers forventninger

Skrevet av Tor Arne Thune tor, 12/09/2013 - 21:29

Når en bedrift velger å ta skrittet ut i web 2.0-tilværelsen følger det også med en rekke ansvar for å tilfredsstille samfunnets, med fokus på målgruppenes, forventninger om bedriftens opptreden. Med økende dialog kommer også en del forventninger om økende troverdighet, gjennomsiktighet, medvirkning, rask respons, og langsiktighet. Da er det viktig at bedriften tar dette på alvor slik at deltagelsen på de sosiale nettverkene blir en positiv opplevelse for både brukerne og bedriften selv.

I forbindelse med disse 5 forventningsfaktorene som Clara Shih har skrevet om i The Facebook Era tenkte jeg å ta en titt på en blogg for å peke på hvordan disse faktorene blir tilfredsstilt for denne virksomheten.

Vi tar veien til NRKbeta, «NRKs sandkasse for teknologi og nye medier.» Dette er en blogg der noen ansatte i NRKs avdeling for nye medier skriver om internett og ny teknologi med fokus på brukeren og NRKs innsats i den forbindelse. Det er også et sted der de tester ut nye ting som kanskje en dag blir en del av NRKs økende arsenal av medietjenester.

Troverdighetsfaktoren til NRKbeta er relativt høy. Dette får de til ved å la de ansatte i avdelingen skrive sine blogginnlegg fritt der språket er preget av en personlig tone som viser at forfatteren har en genuin interesse for temaet og kan snakke fritt.

For å kjøpe en bok hos Aschehoug må jeg klikke 11 ganger (og vente en stund på at nye sider laster mellom endel av klikkene), men – mer komplisert – jeg må legge inn alle kortdetaljer, 16-sifret kortnummer, 3-sifret CVC2-kode, fullt navn, vente på SMS, finne frem telefonen når SMS’en måtte finne det for godt å dukke opp og korttidsmemorere en 6-tegnskode typ GZ4QKT og taste inn denne. HVER GANG. Jeg vil gjette at dette ikke er bra for business. (Fra innlegget Aschehoug gjør det litt lettere for Kindle brukere.)

Forfatterne forteller stadig om hva som foregår i NRK og om nye prosjekter som brygger innenfor avdelingen for å få kommentarer fra leserne og dele sine interesser med omverden. Det blir også skrevet om tekniske detaljer bak løsninger som allerede er i bruk i NRK. Dette gir et godt eksempel på gjennomsiktighetsfaktoren.

Kontaktsiden til NRKbeta virker som en stor invitasjon til all form for kontakt, ved kommentarer på de individuelle innleggene, per e-post, per telefon og i sosiale medier. Selv kontaktsiden har sitt rom for kommentarer. Det står ikke mye om arbeidsforholdene i avdelingen, men dette virker ikke relevant for en blogg som er ment å tilfredsstille teknologilysten til NRKs brukere. I kommentarområdet til innleggene ser en støtt og stadig svar fra forfatterne. Åpenhetsfaktoren er altså godt til stede.

Svar fra forfatterne kommer som regel samme dag, selv om det kan bli en del kommentarer på hvert innlegg. Kommentarene blir også brukt til dialoger leserne imellom. Forfatterne svarer på en nøytral (hvis ikke positiv) måte som sikkert har bidratt til at samfunnet rundt bloggen ikke har degradert.

En får en følelse av å delta i et levende fellesskap når en leser gjennom kommentarer på NRKbeta. Her diskuteres forskjellige tema og en får en følelse av at opptil flere har vært til stede som faste lesere og kommentatorer i mange år. Det første innlegget til NRKbeta kom allerede i desember 2006 så her er det virkelig en blogg som har tålt tidens tann. Antall innlegg og hyppigheten har nok vært en stor faktor for å beholde og pleie det samfunnet som har vokst frem på dette nettstedet. Langsiktighetsfaktoren er tilfredsstilt.

Hvis innleggene fortsetter å komme og de ansatte fortsatt kan snakke fra hjertet slik at lidenskapen til teknologi kommer frem tror jeg denne bloggen vil fortsette sitt liv på webben i lang tid. Samfunnet rundt bloggen vil nok også fortsette å vokse, for her er det god kvalitet og åpne invitasjoner til deling i beste web 2.0-ånd.

Stikkord:

Kommentarer

Skriv ny kommentar