Du er her

Blogging som markedsføring – et eksempel

Skrevet av Tor Arne Thune tor, 12/09/2013 - 21:26

Et stadig større antall virksomheter tar skrittet inn i Internetts offentlige verden ved bruk av blogging med kommentarer, deltagelse i sosiale samfunn og medier som Twitter, Facebook og Google Plus og egne nettsteder som byr på mulighet til dialog med virksomheten. De har forstått verdien av åpne dialoger med sitt marked, sine kunder, sine tilhørere, og gjør det mulig for menneskene som danner denne gruppen å bruke sin stemme for å dele sine erfaringer (gode og dårlige) med virksomheten. De positive effektene av dette veier opp for de negative bemerkningene som kan forekomme, hvis virksomheten tar de på alvor og går i dialog for å «forsvare seg ydmykt» eller love endring.

IT-fag ved Høgskolen i Sør-Trøndelag er en avdeling ved høgskolen som tilbyr deltagelse på nettbaserte IT-fag. I den forbindelse har de opprettet en blogg der ansatte ved avdeling for informatikk og e-læring skriver innlegg om IKT, teknologi, læring og forskningsarbeid. Innimellom publiseres innlegg som presenterer tilbud og prosjekter som høgskolen tilbyr eller har gjennomført.

Det flotte med denne bloggen er at den fungerer som et utmerket eksempel på hvordan en virksomhet kan benytte blogging som en plattform for markedsføring. I skrivende stund har bloggen 57 som abonnerer på nye blogginnlegg via e-post. Dette er ikke dårlig når en tenker på at mange i tillegg foretrekker RSS fremfor varsling over e-post, noe som gir rom for å spekulere i at antall faste «besøkende» ligger en del høyere. Dette kommer utenom de som tar seg en tur innom bloggen nå og da for å se om det har kommet noe nytt eller for å lete opp eldre innlegg.

Hvorfor abonnerer disse på bloggen? En kan tenke seg at kvaliteten på innleggene spiller en stor rolle i interessen for bloggen og de hyppige oppdateringene fungerer som en måte å beholde «abonnentene.» Hvis dette var en blogg fra en virksomhet som bare skrev innlegg om egne produkter og tjenester ville det ikke vært på spissen å si at antall abonnenter hadde vært vesentlig lavere.

Hyppigheten av publikasjoner kan som nevnt være en viktig faktor for å beholde faste besøkende eller abonnenter. Bloggen itfag har i skrivende stund 189 innlegg som går helt tilbake til juni 2010 hvorav så og si hver måned har minst ett innlegg. Dette må sies å være bra siden vi her snakker om ofte utfyllende og godt illustrerte artikler fra et titalls forfattere.

Mange innlegg har kommentarer som ofte blir aktivt besvart av forfatteren og er med på å skape en dialog med publikum og gir etter egen mening et godt bilde av virksomheten. De lytter! Mange av innleggene oppfordrer også til kommentering og en kan derfor tenke seg at forfatterne nok vet verdien av kommentarer både for andre som leser innlegget, for kommentatoren selv og ikke minst forfatteren.

Bloggen er nok verdifull for forfatterne selv på flere måter. De får eventuelle tilbakemeldinger på mulige fremtidige prosjekter eller bare spørsmål generelt og får profilert seg selv og sin virksomhet ved høgskolen. Den fungerer nok også som en kunnskapsbase og en måte å ikke måtte gi samme svar mer enn en gang ved at forfatterne kan vise til innlegg skrevet tidligere. Søkefunksjonen på bloggen er i hvert fall godt synlig sammen med stikkordsskyen for å finne innlegg etter stikkord og inndeling i kategorier.

Lenker til virksomhetens profiler på diverse sosiale samfunn er godt synlig og viser at dette er noen som ikke er redd for å ta skrittet helt ut i Internetts offentlige verden med full mulighet for dialog med publikum. Bloggen vil nok leve lenge og fange oppmerksomheten til enda flere hvis den ikke stagnerer.

Kommentarer

Det blir spennende å følge med bloggen din. Jeg opplever også at bloggen bruker som en kanal for markedsføring av it fag på hist og bloggens målgruppe er nåværende og potensielle studenter. Bloggen ser levende ut med mye aktivitet.

Hei, og takk for kommentaren! Det er sant at det faktum at blogginnleggene kommer med jevne mellomrom gir et inntrykk av liv (og røre?). De er nok bevisst det. Heldigvis greier de å holde god kvalitet på innleggene i tillegg.

Hei, Spennende blogg, kommer til å følge deg i mitt studie i høst.

Skriv ny kommentar